Kirkens Nødhjelps fasteaksjon

Lokal synlighet og media

Hva gjøres når?

  • Leserinnlegget bør være sendt til redaksjonen en uke før aksjonen.
  • Pressemelding: en forhåndsomtale som du kan sende ut til lokalmedier i forkant av aksjonsdagen. Den bør trykkes så tett opp mot aksjonsdatoen som mulig.
  • Hensikten er både å mobilisere folk til å gå med bøsser og å varsle folk om at de vil få bøssebærere på besøk.
  • Invitasjon til å dekke arrangementer (redaksjonell omtale) bør komme dagen før og følges opp samme dag.
Den lokale synligheten bidrar til å informere om kirkas engasjement for internasjonal diakoni, og sørger for at flest mulig er forberedt når bøssebærerne kommer.

Lokal annonsering

Annonser kan lastes ned fra materiellbanken. Plakater kan lastes ned her eller bestilles via bestillingsskjemaet.

Plakater

Plakater kan henges opp i butikker, på møteplasser og oppslagsplasser der folk samles. Det er også naturlig å henge den opp i kirken og forsamlingslokaler.

Annonser

Lokale aviser og utgivelser er ofte villige til å ta inn gratis annonser for fasteaksjonen. Her er den lokale forankringen avgjørende, derfor oppførdrer vi deg som frivillig til å spørre avisene om å støtte oss på den måten. Vi har ikke et stort budsjett for annonsering, klarer du å få til gratis annonsering er det gull verdt! 

 
Tips til hvordan du kan gjøre presseinnsalg og bruke det vi har av pressemeldinger, bilder og leserinnlegg.

I materiellbanken kan du laste ned pressemeldinger, leserbrev og bilder. Ikke nøl med å ta kontakt med oss på fasteaksjonen@nca.no dersom det er noe du lurer på.

Lokale presseinnsalg

Husk at lokalpressen blir glad for å bli tipset om lokale hendelser fra lokale folk. Et oppslag i lokalavisa eller lokalradioen gir bøssebærerne et løft og sikrer at de føler seg sett - en viktig motivasjonsfaktor hvis det er kaldt ute og man skal gå en lang rode. Det er mange måter å gjøre en henvendelse til lokale medier på. Hva passer for dere?

  • Kjenner du en journalist eller en redaktør av et nettsted som du kan kontakte og tipse?
  • Kan du invitere lokalpressen til planleggingsmøte med frivillige eller konfirmanter?
  • Kan du ta med noen ungdommer/voksne og barn og møte opp i en redaksjon for bilde og info? (Dette fungerer best i små redaksjoner).
  • Skjer det noe morsomt dere kan tipse om?
  • Bruke lokale kjendiser eller profilerte personer som støtter aksjonen?
  • Ringe tipstelefonen, fortelle om aksjonen og sende pressemeldingen?
  • Et leserinnlegg fungerer godt - gjør det vi har her til ditt, eller bruk det som det er.

Pressemeldinger

Slik gjør du det:

Pressemeldingene er laget slik at det eneste du trenger å gjøre er å fylle inn navnet på din by/kommune/menighet og den som er lokal leder for aksjonen. Vi har imidlertid erfart at pressemeldinger med en "lokal vri" lettere kommer på trykk. Derfor er det fint om du legger til kort informasjon og sitater om lokale aktiviteter og lokalt engasjement.

Personlig leserinnlegg

Dersom du har lite tid:

  • Bruk ferdig laget forslag (lastes ned i materiellbanken)
  • Legg til eget navn og navnet på stedet/kommunen du bor
  • Send inn til redaksjonen

Har du mer tid:

I leserinnlegget setter man dagsorden selv. Og best av alt: Det blir lest! Vi anbefaler at du lager ditt eget personlige leserbrev. Du vet best hva som engasjerer folk i ditt nærmiljø! For å komme i gang, kan du gjerne ta utgangspunkt i leserinnlegget i materiellbanken. Få med en lokal vri, og avslutt med en oppfordring til leserne om å delta i Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.

Kontakt flest mulig

Husk at lokale medier omfatter alle aviser og radiostasjoner i nærområdet, distriktssendinger på radio, NRK og TVNorges lokale tv-sendinger, menighetsblader og lokale nettsteder for kommune, menighet og næringsliv.

 

Skriv ut siden