Sponsoraksjon har vist seg å være en god og innbringende aksjonsform i mange menigheter. Dette er en engasjerende og aktiv aksjonsform hvor hele menigheten kan delta.
Sponsoraksjon handler om å få deltakere (konfirmanter eller andre) til å skaffe flest mulig sponsorer før de gjennomfører en aktivitet flest mulig ganger. Det vanligste er å løpe flest mulig runder, men dere kan også ha andre utfordringer som dere eller deltakerne finner på.
Hvis dere vil ha sponsoraksjon uten dør-til-dør-aksjon, er det to ting det er verdt å tenke på:
- Hvordan kan dere likevel gjøre fasteaksjonen, kirken og Kirkens Nødhjelp synlig i hele soknet?
- Hvordan vil dere unngå at deltakerne bare får sine aller nærmeste som sponsorer (f.eks. konfirmantens foreldre og besteforeldre)?
Sponsorløp
Til sponsorløp tilbyr vi nå et godt dataverktøy – Connect 365. Verktøyet er en god hjelp til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid etter løpet. Det er et premiss for bruken av verktøyet at dere har en superbruker. Utfordre en som liker nye dataverktøy! Kontakt din regionskoordinator og fortell hvem i menighet som kan være superbruker på verktøyet, så får hen mer informasjon.
Til andre typer sponsoraksjoner finner dere egne måter å samle inn penger fra sponsorene, for eksempel ved å opprette en Spleis eller bruke eget vipps-nummer.
Huskeliste sponsorløp
- Finn en superbruker til dataverktøyet Connect 365 og gi dennes kontaktinformasjon til din regionskoordinator.
- Finn en passelig runde som deltakerne skal løpe/gå/svømme/hva enn, og mål hvor lang runden er, slik at deltakerne kan ha en viss idé om hva de kan klare.
- Finn en dag og tid som passer bra for et løp. Kan løpet kombineres med gudstjeneste eller et annet arrangement slik at flere kan melde seg som sponsorer der og da?
- Superbrukeren oppretter løpet i Connect 365 og dere tester ut verktøyet ved å legge dere selv til løpet og å skaffe sponsorer.
- To til tre uker før løpet samler dere alle som skal delta:
- Forklar hva de skal være med på og motiverer dem til å skaffe sponsorer.
- Bruk årets fasteaksjonspresentasjon til å vise viktigheten av å samle inn penger.
- Ha klar QR-kode til løpet slik at alle bruker mobilen sin til å registrere seg på løpet mens de er til stede. Sett av tid til å hjelpe dem som synes det er utfordrende.
- Oppfordre til å spørre flere enn bare de aller nærmeste om sponsing, for eksempel ved å ta en runde i nabolaget sitt, spørre alle som skal inviteres i konfirmasjonsselskapet, spørre trenere, lærere, slektninger og andre.
- Planlegg selve løpet/arrangementet slik at det blir en bra opplevelse for alle både før, under og etter løpet. Tenk på motivering, heiing, drikke underveis og varme, takk og kanskje mat etterpå.
- Tenk ut hvordan runder skal registreres. Skal deltakerne telle selv, eller finner dere en måte å kontrollere dette på?